Digitaal gaan

Wel, zoals gezegd, zou ik een collectie opbouwen met treinen uit begin jaren ’50, om uiteindelijk een thema-baan te kunnen bouwen. Maar zoals dat met de beste plannen gaat, zijn aanpassingen gauw gemaakt.

Het leek mij slim om, als ik dan toch digitaal ging rijden, meteen een startset te kopen. De prijs hiervan ligt doorgaans een (stuk) lager dan als je de onderdelen ervan los koopt, en het scheelt in elk geval één decoder inbouwen. De trein uit de set heeft er al eentje ingebouwd in de fabriek.

Lang hoefde ik niet te zoeken. Ter herdenking van het in dienst gaan van de

Trans Europe Express, ofwel TEE treinen, hadden verschillende fabrikanten hier modellen van uitgebracht.

startset 63123 van Roco

De TEE Ram met multimaus

Roco bracht hiervan de TEE Ram uit, de trein die voor de NS werd gebouwd. Deze was ook nog eens uitgerust met een geluids-decoder, waardoor hij niet alleen digitaal wordt aangestuurd, maar je hem ook nog eens een hele hoop herrie kunt laten maken. Dat laatste wordt echter niet door iedereen in huis gewaardeerd, dus de geluidsfuncties blijven meestal uit, maar het kan wel.

Het grote voorbeeld van deze trein kwam pas in 1957 op het spoor, goeddeels nadat de stroomtreinen uit Nederland waren verdwenen, op een enkeling na. Dus, helaas, de baan wordt wat onnauwkeuriger wat tijdsbepaling, maar het is een veel te mooie trein om niet te hebben. Bovendien was hij in de aanbieding.

Nu de eerste trein digitaal was, moest de rest volgen. Dus, de 1100 kreeg ook een decoder, die gelukkig eenvoudig te plaatsen bleek, en mijn eerste ervaring met treinen die onafhankelijk van elkaar gestuurd kunnen worden was een feit.

De TEE en 1100

De TEE en 1100 rijden in tegengestelde richting

Dit vond en vind ik overigens af en toe nog best lastig. De multimaus die voor de aansturing gebruikt wordt heeft maar één richting-en snelheidsregelaar. Dit betekent dat je eerst een trein moet selecteren (terwijl ze beide rijden) en vervolgens de snelheid kunt aanpassen. De noodstop-knop die er ook op zit en de hele baan in een keer stillegt is dan ook menigmaal gebruikt!

Verder is het gebruik van de multimaus overigens zeer eenvoudig. Lees vooral de handleiding goed. Mét kom je er zo uit, zonder is het een stuk lastiger (ja, zo iemand ben ik nou eenmaal, eerst zelf proberen, dan pas de handleiding lezen).

Overigens, voor de oplettende lezer: het klopt dat beide treinen niet op Roco-spoor staan maar op Fleischmann Profi-rails. Daar had ik namelijk nog het een en ander van liggen. Hoewel de Roco-rails niet fraai aansluit, is het genoeg om de stroom en de digitale signalen daarin door te geven. De treinen rijden prima zo.

Daarmee is ook de vraag van veel mensen beantwoord: digitaal rijden vraagt niet om andere rails. Sluit een digitale stroomset op je spoor aan en je kunt gaan rijden. Echter, analoog en digitaal rijden kan helaas niet gecombineerd. Bij digitaal rijden blijft het spoor immers continu onder stroom staan (dus analoge treinen zouden op volle snelheid blijven rijden!).

Tot de volgende keer!

Lourens

 

2 thoughts on “Digitaal gaan

  1. hallo,
    even een reactie op het stukje : Dit vond en vind ik overigens af en toe nog best lastig. De multimaus die voor de aansturing gebruikt wordt heeft maar één richting-en snelheidsregelaar. Dit betekent dat je eerst een trein moet selecteren (terwijl ze beide rijden)
    je kan bij een multimaus ook locmausen 2 aansluiten.
    waardoor je dus 2 of 3 snelheidsregelaars hebt.

    mvg, luke

    • Dag Luke,
      dat is inderdaad lastig, ik heb in het begin ook al heel wat bijna ongelukken gehad. Gelukkig zit er een noodstop knop op! Jouw oplossing lijkt me prima. Als je twee startsets hebt heb je ook meteen de regelaars, genoeg spoor en de twee treinen!
      groet,

      Lourens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *