Rail 2016 Houten

Modeltreinen schaal TT

Dit jaar besloot ik maar weer eens naar Houten af te reizen voor Rail, waar ik toch al een paar jaar niet meer was geweest. De laatste keer was in 2013. Anders dan in 2013 kon ik geen gebruik maken van de pendelbussen. Op zondag lag het treinverkeer tussen Utrecht en Houten er uit, waardoor het handiger was een gewone bus te nemen die in de buurt van de Expo stopte.

Allereerst nog een kleine opmerking. Ik begrijp niet dat er nog altijd geen pinautomaat is bij de Expo. En of dat nu komt doordat hij kapot is, of er gewoon niet is, maakt me niet veel uit: op het moment dat er zoveel handelaren zijn, moeten mensen gewoon kunnen pinnen. Ik weet zeker dat dit omzet scheelt. En dat is een gemiste kans in een branche die het niet heel makkelijk heeft.

Goed, alsnog was het weer een zeer geslaagd evenement. Bij de modelspoorbaan van Utrecht Lunetten van de modelspoorvereniging Driebergen kreeg ik een hele uitleg over de Hollandse Waterlinie. Een Lunet is namelijk een fortificatie. Dat er bij Utrecht ook meteen een heel spoorwegknooppunt bij ligt is niet standaard. Wel leuk dat ze ook het Lunet zelf op de baan hebben staan.

img_4083

Ook TTNederland was weer van de partij, en ook daar heb ik even staan praten. Het is jammer dat die schaal nog zo weinig aanhang heeft in Nederland, waardoor het

aanbod modellen erg beperkt blijft. Dit is natuurlijk weer het aloude kip-of-ei verhaal. Toch is het een schaal die volgens mij prima te overwegen is, voor mensen die een wat beperkte hobbyruimte hebben.

 

De lok links is Russisch, van Roco. De wagons komen ook daadwerkelijk uit Rusland!

De baan van Modelspoorgroep Zevenbergen is ook nog wel een vermelding waard, al is het alleen maar voor de grootte, de natuurgetrouwheid en de vele bewegende onderdelen. Wel wil ik nog iets kwijt over wat ik wel vaker hoor: de standhouders worden vaak door bezoekers aangesproken over de ‘correctheid’ van de modelspoorbaan. Zo ook hier. Omdat er veel kinderen komen reden er ook een paar kleurrijke moderne goederentreinen over de baan. Volgens enkele bezoekers ‘kan dit niet’ omdat de baan Zevenbergen voorstelt tussen 1920 en 1950. (overigens, alsof Zevenbergen in die 30 jaar nooit enigszins is veranderd). Ik zo deze mensen willen vragen een iets positievere houding in te nemen. En als je al kritiek hebt, breng dit dan niet negatief. Klopt een boot niet helemaal? vraag dan eerst of degene van de baan het belangrijk vind dat alles in de puntjes klopt. Zo ja, dan is diegene vast geïnteresseerd in je opmerking. Zo nee, laat het dan lekker zitten. Niet alles hoeft voor iedereen perfect.

Zevenbergse Bieten

 

Een vrijwilliger van spoorgroep Zevenbergen
De man wiens naamplaatje werd afgenomen

Wat ik overigens erg aardig vind van Rail is dat de commerciële stands en de modelspoorbanen niet strikt gescheiden zijn.  Dit maakt het misschien wat minder overzichtelijk, maar wel gezellig. Ik heb er toch weer een hele leuke middag beleefd.

Tot slot nog een filmpje, en de foto’s staan weer op Facebook.